Debat: Det styrker ikke de praktisk-musiske fags kvalitet at gøre dem til eksamensfag
Læringsmål og prøver, som ikke yder et fag egentlig relevans og kvalitet, risikerer at hæmme og svække faget, skriver dagens debattør.
- Debat
- Læs Senere
Læringsmål og prøver, som ikke yder et fag egentlig relevans og kvalitet, risikerer at hæmme og svække faget, skriver dagens debattør.
Vi har brug for de naturvidenskabelige og teknologiske kompetencer til at finde redskaber og løsninger på biodiversitetskrisen, klimakrisen og stort set alle andre kriser i vores samfund, skriver dagens debattører.
Regeringen ønsker at sætte folkeskolen fri. Men dens signaler om mobilpolitik og obligatorisk morgensang trækker i den modsatte retning, mener dagens debattør.
Målet må og skal være, at vi elever vælger en erhvervsuddannelse, fordi vi har lyst, og ikke fordi vi skal. Lysten opstår først, når vi modtager undervisning, der er varieret og virkelighedsnær, når vi bliver vejledt ordentligt og når vi oplever uddannelserne i praksis, skriver Marie Holt Hermansen i dette debatindlæg.
Flere og flere børn og unge har det svært, mistrives og føler sig ensomme. Mere end hvert femte barn i folkeskolen har det så svært, at lærere og pædagoger vurderer, at det har behov for et specialtilbud. Men udviklingen skal vendes – for vores børn og unges skyld – og det skal vi sørge for i fællesskab, skriver dagens debattør.
Det vrimler med ikke-uddannede lærere i skolerne, mens ekslærere bliver modregnet i pension, hvis de tager vikartimer. Dette og meget mere bør der ændres på, skriver lektor Søren Bøjgaard i dette debatindlæg.